Sök:

Sökresultat:

1108 Uppsatser om Medveten närvaro - Sida 1 av 74

Samordnad vÄrdplanering som del i den patientcentrerade vÄrden : AnvÀndarkrav hos patienter

Denna studie tar med hja?lp av patientcentrerad va?rd upp hur man via en potentiell IT-tja?nst ska kunna hja?lpa och fo?rba?ttra den fortsatta va?rden fo?r patienter som genomga?r en samordnad va?rdplanering. Studien grundas pa? ett fo?rslag av en IT-tja?nst. Den sto?ds a?ven av teorin om medveten na?rvaro inom organisationer da? man kan se samspelet mellan sjukhus, kommun och patient/anho?rig som en organisation.

Vad medveten nÀrvaro kan betyda i dialektisk beteendeterapi : Fem patienters och fyra behandlares perspektiv

För att undersöka vad medveten nÀrvaro kan betyda i dialektisk beteendeterapi (DBT) meningskoncentrerades nio intervjuer. Medveten nÀrvaro hade en positiv betydelse för samtliga deltagare. Det centrala för deltagarna var fÀrdigheterna observera och en sak i taget. FÀrdigheterna hjÀlpte patienterna att stanna upp i ett negativt hÀndelseförlopp. Behandlarna menade att medveten nÀrvaro hjÀlpte vid stressrelaterade situationer.

Medveten rörelsetrÀning i specialundervisningen

Det hÀr arbetet handlar om synen pÄ medveten rörelsetrÀning. Syftet med arbetet Àr dels att skapa en förstÄelse för betydelsen av medveten rörelsetrÀning för barn med koncentrationssvÄrigheter. Dels Àr ocksÄ syftet att ge en bild av det som kallas för en normal rörelseutveckling. Arbetet bygger pÄ en litteraturstudie som beskriver rörelseutvecklingen frÄn födseln. Den beskriver ocksÄ hur rörelse och inlÀrning Àr beroende av varandra.

Upplevelser av medveten nÀrvaro inom behandlingsmetoden Basal KroppskÀnnedom.

Medveten nÀrvaro Àr den svenska översÀttningen av mindfulness. Behandlingsmetoden Mindfulness-Based Stress Reduction har pÄvisat positiva effekter för vÀlmÄende gÀllande vissa sjukdomar. Medveten nÀrvaro Àr centralt i behandlingsmetoden Basal KroppskÀnnedom. Syftet med undersökningen var att undersöka hur medveten nÀrvaro upplevs av personer som genomgÄr behandling i Basal KroppskÀnnedom. Material insamlades genom sju halvstrukturerade intervjuer.

Undervisning för medveten nÀrvaro pÄ gymnasiet : En kvalitativ studie

Studien undersöker med kvalitativa metoder, hur medveten nÀrvaro kan presenteras och hur det tas emot av elever pÄ gymnasiet. Medveten nÀrvaro eller mindfulness syftar till att vara nÀrvarande i stunden. Den har en bas i en medkÀnnande instÀllning till sig sjÀlv och andra levande varelser. Medveten nÀrvaro bestÄr av övningar, som att bli nÀrvarande i kroppen, kÀnslor och tankar, och odlandet av en kÀrleksfull och vÀnlig attityd mot sig sjÀlv och andra.Undervisning med presentationer, övningar och reflektion genomfördes vid tre tillfÀllen för en grupp gymnasieelever. I samband med detta intervjuades flera av eleverna.

Medveten rörelsetrÀning - ur ett pedagogiskt perspektiv

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka hur olika pedagoger arbetar med daglig medveten rörelsetrÀning, och ta reda pÄ eventuella effekter hos barnen. Vi beskriver rörelsens betydelse utifrÄn litteraturstudier och vilka effekter medveten rörelsetrÀning kan ge. För att samla data till vÄrt arbete har vi anvÀnt oss av intervjuer. Sammanfattningsvis visar resultatet av vÄr undersökning att koncentrationsförmÄgan, uthÄlligheten, kroppshÄllningen, social kompetens och inlÀrningen pÄverkas positivt av utökade fysiska aktiviteter..

Medveten nÀrvaro i patientnÀra arbete - En litteraturstudie

Inom vÄrdyrken Àr arbetstakten ofta hög och individens möjlighet att pÄverka arbetssituationen lÄg. VÄrdpersonal tar dagligen beslut relaterade till etiska och moraliska frÄgor. MÄnga som arbetar i patientnÀra arbete pÄverkas alltsÄ i hög grad av psykosocial stress. Effektiva stressförebyggande ÄtgÀrder för dessa professioner Àr önskvÀrda. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva effekterna av trÀning i medveten nÀrvaro hos personer i patientnÀra arbete med fokus pÄ stressrelaterade tillstÄnd.

Kurs i Medveten NÀrvaro för högstadieelever i Ärskurs nio

Bland högstadiebarn i Sverige upplever en stor andel stress och rapporterar symtom pĂ„ psykisk ohĂ€lsa. Det finns dĂ€rför anledning att prova olika interventioner i skolmiljö. I studien har en kurs i medveten nĂ€rvaro genomförts i en niondeklass. Studien visar pĂ„ en signifikant ökad grad av medveten nĂ€rvaro mĂ€tt i Mindful Attention Awareness Scale (MAAS), för elever som initialt hade lĂ„ga vĂ€rden i MAAS. Även en signifikant minskning i oro för barn med initialt medelhöga till höga vĂ€rden i PSWQ-C noterades efter kursen.

Medveten rörelsetrÀning-samverkan mellan skola och fritidshem

I mitt arbete undersöker jag vad medveten rörelsetrÀning har för inverkan pÄ barns liv, bÄde fysiskt och socialt. Jag valde att göra undersökningen till stor del praktisk genom att starta ett Pröva-pÄ fritids för de barn som Ànnu inte hittat sin fritidssysselsÀttning. I litteraturgenomgÄngen tar jag bl a upp barns motoriska och sociala utveckling. Jag redogör ocksÄ vad Bunkefloprojektet Àr för nÄgot. I resultatet redovisar jag min forskning pÄ barnen.

Medveten nÀrvaro, vÀlbefinnande och borderlinesymptom : en studie av patienter som avslutat dialektisk beteendeterapi

Dialektisk Beteendeterapi (DBT) Àr en beforskad behandling avsedd för personer med borderline personlighetsstörning. Medveten nÀrvaro (mindfulness) ingÄr som en del i DBT. Det Àr oklart hur de olika delarna i behandlingen pÄverkar helhetseffekten av DBT. Syftet med denna studie var att se i vilken utstrÀckning patienter som avslutat DBT-behandling för minst 6 mÄnader sedan anvÀnder sig av medveten nÀrvaro och om detta anvÀndande har samband med ökat vÀlbefinnande och minskade borderlinesymtom. Korrelationer och multipel regressionsanalys anvÀndes för att undersöka dessa samband.

Medveten nÀrvaro med skolbarn i grupp : PÄverkan av socioekonomisk status och etnicitet

Forskning har visat att mÄnga skolbarn lider av psykisk ohÀlsa och att ohÀlsa pÄverkas av socioekonomisk status och etnisk tillhörighet. Studiens syfte var att undersöka om gruppbehandling med medveten nÀrvaro kan minska skolbarns oro, Ängest och nedstÀmdhet i ett omrÄde med lÄg socioekonomisk status och etnisk mÄngfald. Aktiv behandling jÀmfördes med kontrollbehandling (avslappningsövningar). 50 skolbarn i Äk 3 deltog. Behandlingen omfattade 12 sessioner å 30 minuter under sex veckor.

Medveten motorisk trÀning/Motor skills training

Projektet har undersökt om medveten motoriktrÀning ger nÄgra eventuella effekter un-der en sjuveckorsperiod. Projektet ger en bild av hur barns motoriska förmÄga kan för-bÀttras under denna relativt korta tidsperiod. TvÄ barngrupper med 12-15 barn/grupp deltog i projektet, en grupp med fyraÄringar och en grupp med femÄringar, Under pro-jektets gÄng hade barngrupperna vars en timme varje vecka under en sjuveckorsperiod som Àgnades Ät medveten motoriktrÀning med fokus pÄ momenten springa, hoppa och krypa. Vid första och sista tillfÀllet observerades barnen med utgÄngspunkt i ett obser-vationsschema som skapats med inspiration frÄn MUGI observationsschema (Ericsson, 2005). Projektet visar att medveten motoriktrÀning under en sjuveckorsperiod ger viss utveckling av barns motoriska fÀrdigheter nÀr det gÀller att springa och hoppa.

Hur lÀrare undervisar medvetet i lÀsförstÄelse : En kvalitativ fallstudie om elva lÀrares medvetna lÀsförstÄelsundervisning

Syftet med studien Àr att fÄ förstÄelse för och inblick i hur medveten lÀsförstÄelseundervisning genomförs i Àmnet Sv/SvA i grundskolan. Fokus har lagts pÄ hur metoder och strategier anvÀnts medvetet i deltagande lÀrares undervisning. Denna kvalitativa fallstudie har inslag av etnografi, vilket innebÀr anvÀndande av triangulering av insamlad data pÄ fÀltet, dÀr datainsamlandet har gjorts genom observationer och intervjuer som sedan teoretiserats med litteraturstudier. I analysarbetet har inslag av etnografiskt tillvÀgagÄngssÀtt anvÀnts. Studien visar att lÀsförstÄelse Àr central för all kunskapsinhÀmtning och en vÀlfungerande ordavkodning Àr grunden till detta.

Medveten taltrÀning i skolan: jag vill, jag vÄgar och jag kan

Syftet med vÄrt utvecklingsarbete var att se om vi genom medveten taltrÀning kan stÀrka och stimulera framförallt de elever som Àr blyga och tysta att vilja och vÄga tala inför andra. Utvecklingsarbetet utfördes i tvÄ klasser, Är 4 och Är 5 i olika skolor. Fyra elever valdes ut i bÄda klasserna med hjÀlp av handledarna samt genom observationer. Med hjÀlp av enkÀter, loggböcker och observationer har vi kunnat följa elevernas upplevelser och utveckling i att tala inför andra. Vi har arbetat medvetet och strukturerat i klasserna.

NÀr hemmets trygghet blir ett hot - En kvalitativ studie om vÄldsutsatta kvinnors upplevelser av stöd frÄn ett skyddat boende

Ma?ns va?ld mot kvinnor i na?ra relation a?r ett omfattande och aktuellt samha?llsproblem. A?mnet ges dessva?rre ett mycket begra?nsat utrymme pa? Socionomprogrammet vid Go?te- borgs universitet. Syftet med studien a?r att underso?ka och beskriva en grupp va?ldsut- satta kvinnors upplevelser av erha?llet sto?d fra?n ett specifikt skyddat boende, samt hur sto?det pa?verkat deras livssituation.Vi har utfo?rt en kvalitativ studie och med hja?lp av semistrukturerade intervjuer genom- fo?rt intervjuer med fem kvinnor.

1 NĂ€sta sida ->